PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac poprawiających standard linii 8 na końcowym odcinku z Tunelu do Krakowa. Stosunkowo niewielki zakres ma z jednej strony umożliwić szybkie zakończenie robót, z drugiej – likwidację ograniczeń prędkości oraz lepsze warunki obsługi podróżnych. Inwestycja stoi jednak na razie pod znakiem zapytania: nie wiadomo, czy uda się pozyskać na nią fundusze unijne.
Obecnie prędkość maksymalna między Tunelem a Krakowem wynosi 120 km/h. Mimo dobrego na ogół stanu infrastruktury torowej zdarzają się miejscowe ograniczenia do 110 lub 80 km/h. W gorszej kondycji jest sieć trakcyjna, pamiętająca w wielu miejscach elektryfikację linii w latach 60. XX wieku lub czasy niewiele późniejsze. Wykonanie prac ma wyeliminować konieczność zwalniania.
Nowe szyny, rozjazdy…
Na 53-kilometrowym odcinku Tunel – Kraków Główny wykonawca będzie musiał przeprowadzić odcinkowe mechaniczne podbicie obu torów z uzupełnieniem podsypki (z wyłączeniem stacji Niedźwiedź). Na odcinkach Tunel – Miechów, Miechów – Słomniki oraz Niedźwiedź – Zastów, a także na stacjach Słomniki i Zastów zaplanowano odcinkową wymianę szyn oraz wzmocnienie podtorza. Na łukach przewidziano korekty przechyłek. Wymiana sieci trakcyjnej ma za to nastąpić w stacji Tunel wraz z wyjazdem na szlak Tunel – Miechów, w stacjach: Miechów, Słomniki oraz Kraków Batowice i na odcinkach: Słomniki – Niedźwiedź, Raciborowice – Kraków Batowice oraz Kraków Batowice – Kraków Przedmieście.
Wymienionych ma zostać szereg rozjazdów i skrzyżowań torów: na stacji Miechów 6 rozjazdów i 1 skrzyżowanie, na stacji Słomniki – odpowiednio 10 i 2, na stacji Zastów – 4 i 1, a ponadto 3 rozjazdy na odcinku Raciborowice – Kraków Batowice. W Miechowie i Zastowie, a także na posterunkach odgałęźnych Raciborowice i Kraków Przedmieście, zostaną zabudowane urządzenia do elektrycznego ogrzewania rozjazdów.
…perony i oświetlenie
PKP PLK oczekują też przebudowy dwóch przejazdów (w km 270,731 – dojazd do pól w Podleśnej Woli, między stacją Tunel a przystankiem Pstroszyce – i km 294,076, droga gminna w Ratajowie między przystankiem Słomniki Miasto a stacją Niedźwiedź) oraz przeglądu dwóch obiektów inżynieryjnych: mostu w km 291,250 i wiaduktu w km 296,652 (między stacją Niedźwiedź a przystankiem Goszcza). Inne mosty i przepusty nie mają być przedmiotem prac, choć ich stan techniczny zarządca infrastruktury ocenia tak samo lub niżej.
W zakres inwestycji wchodzi także budowa i przebudowa łącznie pięciu peronów: dwóch na stacji Kraków Główny (nr 4 i 5) oraz po jednym w Miechowie (nowy obiekt przy torze nr 3), Smrokowie i w Krakowie Batowicach. Inwestor zastrzegł sobie możliwość skorzystania z prawa opcji, obejmującego zaprojektowanie i budowę trzeciego peronu w Zastowie wraz z dobudową przęsła kładki. Wszystkie objęte zamówieniem perony mają mieć wysokość 76 cm nad główką szyny i długość 200 m (na stacji Kraków Główny – 375 m) oraz być wyposażone w wiaty i ławki. Na stacjach: Miechów, Słomniki i Kraków Batowice, przystankach: Kamieńczyce, Smroków, Słomniki Miasto i Goszcza oraz na posterunkach: Raciborowice i Kraków Przedmieście zaplanowano przebudowę oświetlenia.
Realizacja zależy od środków z KPO
Zarządca kładzie nacisk na ograniczenie do minimum utrudnień w ruchu pociągów oraz jazdy na sygnał zastępczy. – Ze względu na bardzo duże natężenie ruchu pociągów na linii nr 8, każdorazowe wprowadzenie zamknięć torowych szczególnie w porze dziennej skutkować będzie odwołaniami pociągów i wprowadzeniem zastępczej komunikacji za odwołane pociągi. Wykonawca poniesie koszty komunikacji zastępczej jako koszt prowadzenia robót – zastrzeżono w dokumentacji przetargowej.
Zamówienie ma tryb „Projektuj i Buduj”. Oferty można składać do godziny 10 10 marca. O przyznaniu zamówienia zadecyduje wyłącznie cena. Czas przewidziany na wykonanie prac to rok i 3 miesiące od daty podpisania umowy. PKP PLK ubiegają się o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych ujętych w Krajowym Planie odbudowy – i zastrzegają sobie prawo do unieważnienia przetargu, jeśli środki te nie zostaną przyznane.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.